Microsoft Exchange 2007 toe lõppemisest

Microsoft on teatanud, et igasugune tugi Exchange 2007-le, lõppeb 10. aprillil 2017. a. Tuleb silmas pidada, et tegu on ka hetkel nn pikendatud toega (extended support), sest nn täistugi (mainstream support) lõppes juba 2012 aastal, edasi on MS parandanud ainult turvaauke ja lappinud muud hädavajalikku, et rakendust üldse kasutada saaks.

Mida see kasutaja jaoks tähendab?

Selliseid uudiseid kuuldes tuleb tavaliselt kasutajal esimeseks pähe küsimus, et mis saab siis, kui ma ei soovi uuemale versioonile üle minna? MS, muidugi, ei soovita seda üsna kategoorilises toonis (et muidu tore rakendus, aga turvapaiku [security patches] enam ei tule ja üldse vana ja seega n-ö tootmisesse enam ei sobi [not fit for production]).

Tegelikult ei juhtu 10. aprillil muidugi midagi. Tegelikult puudub juba täna näiteks Outlook 2016-l Exchange 2007 tugi > ja loomulikult lähevad lihtsama vastupanu teed ka kõik teised tarkvaraväljatöötajad. Seega, nagu kinnitab kogu tarkvaraarenduse senine ajalugu, läheb rakenduse kasutamine eksponentsiaalselt problemaatilisemaks; nagu praktika kinnitab, tulevad ka mingid suuremad turvajamad tavaliselt paari kuu pärast (mis annab vandenõuteoreetikutele võimaluse väita, et selline sigatsemine kliendi kallal on MS strateegia orgaaniline osa). Muidugi on võimalik (ja isegi loomulik) kogu oma rakendusteparki tervikuna vaadelda ja versiooniüleminekuid targalt ajastada; kaks-kolm aastat võib olla tõsine rahaline võit, ent lõputult üleminekuga venitada ei saa.

Millele üle minna?

On olemas Exchange 2013, millest tänaseks on suurem osa vigu välja pekstud… aga see on ka juba kolm aastat väljas olnud ja MS loogika järgi on sel järel vaid 2 aastat täistuge. Plussina saab välja tuua veel selle, et üleminek on samuti tänu tohutu hulga kasutajate kogemustele suhteliselt valutu ja lollikindel.

Exchange 2016? Nojah, loomulikult on sellele hulk kelli ja vilesid juurde tekkinud, üldkokkuvõttes aga – ilma irooniata – ei ole tegu sugugi halva rakendusega. Otse 2007-lt 2016-le üle minna ei saa, vahepeal tuleb ikkagi minna 2013-le ja sealt edasi (mis võib tekitada litsentsiprobleeme, aga nii see ju mõeldud ongi – versiooni vahele jätmine on MS seisukohast puhas kaotatud raha…), samas kui kogu seda uuendamisjõledust on vaja siiski teha ainult üks kord ja järgmised 10 aastat on taas rahulik.

Office 365?

See Office versioon, mis kiiruse ja töökindluse huvides jookseb muidugi endiselt kliendi arvutis, on olemuselt orienteeritud pilvele ja sellega käib kaasas Exchange Online, ehk MS-i n-ö pilve-Exchange. Üleminek sellele on suhteliselt valutu, kuid tuleb tähele panna, et hübriidlahendus ei tööta (st sinu Exchange 2007-ga seda sünkroniseerida ei saa, MS muudab selle niimoodi kasutuks).

Üleminek pilve on mõnedele inimestele psühholoogiliselt raske, sest pilvega on seotud igasuguseid hirme. Lubatagu siiski viidata vastavale pikemale käsitlusele >  ja tuletada meelde, et maile läheb oma arvutist ja „oma” serverist kaduma ja rändama hulga rohkem kui pilvest (igasuguste tõrgete-õnnetuste esimene põhjus on kasutaja rumalus ja näpukad, teine on riist- ja tarkvaratõrked ja alles kolmandal kohal on pahatahtlikud ründed), ja ei üks ega teine päästa sind vastutusest oma mailide eest.

Mida teha vanade mailidega?

Ainuõige vastus oleks: kustutada. Mailid ei ole õige koht vajaliku info hoidmiseks ja mitte keegi ei ole õnnelik ega ütle aitäh, kui tuletada talle meelde, mida ta ütles-lubas viis aastat tagasi…
Teisalt, andmekandjate n-ö bitihind on läinud nii odavaks, et kogu kirjavahetuse alleshoidmisel rahalist argumenti enam ei eksisteeri, paar välist andmekandjat paarigigaste (GB) varukoopiate jaoks pole mainimistväärt kulutus. Nimetagem siiski asju õigete nimedega – kui me räägiksime ainult tekstist, ei ületaks mitte kellegi mailbox kümmet megabaiti aastas; isegi kõige patoloogilisem grafomaan ei suuda aastas toota üle paari MB teksti ja palju ta ikka omasuguseid leiab… näiteks on paksemad tellisromaanid umbes MB puhast teksti; mahu ajavad suureks pildid-videod.

Kolmandast küljest – ikkagi tuleks ajalugu arhiveerida, mitte püüda seda hoida koos ajakohase kirjavahetusega, kus see on ainult jalus ja muudab otsingud ebaefektiivseks, peites vajaliku tohutusse hulka triviaalsesse jamasse. Kuigi kasutajat laiskuses hurjutada pole antud artikli teema, lubatagu ikkagi rõhutada, et tuleks ikka natukenegi vaadata, mida alles hoida.
Ja lõpuks, kui me räägime tõsisest katsest midagi säilitada, tähendab see lisaks mingile teenusele ka vähemalt kahte sinu kontrolli all olevat koopiat; ei loe see, kui hästi varundada lubatakse, kõigil võib juhtuda. Või peateenusest sõltumatut varundusteenust ja koopiat… või olgu – saad endale lubada südametunnistuse rahustuseks kord aastas varukoopia alla tõmmata, kui sul on kaks sõltumatut ja enam-vähem usaldusväärset teenust.

Varundus

Exchange 2007 kasutajaid on täna veel palju. Reaalsus aga on selline, et aastal 2020 neid enam ei ole.

Mõned üldised nõuanded, mis suunas liikuda, et postkast mugavalt, turvaliselt ja garanteeritult alles püsiks, on eespool kirjas. MAX 123 pakub lisaks näiteks Veeami varundusteenust, kuid see on juba müügijutt ja seega teises artiklis.

Üldiselt liigub kõik pilve. Mailihaldus on oma olemuselt nii elementaarne teenus, et puudub igasugune mõte seda ise kohapeal hallata, kui see pole seotud mõne muu spetsiifilise massiivse teenusega (isegi dokumendihalduse saab pilve viia, rääkimata ühiskalendritest jmt; kõne alla võiksid tulla vast mõned raamatupidamislahendused ja kui on hulgaliselt krüpteeritud mailivahetust jne).

Ja peamine – korrakem, et miski ei päästa kasutajat vastutusest oma kirjavahetuse eest. Vähemalt kord aastas – aga mõistlik oleks tihemini – tuleks vana kirjavahetus kriitiliselt üle vaadata ja vajalikust endale varukoopia teha. Aitab ka lihtne kopeerimine, kuid ka varukoopia tegemist hõlbustavaid rakendusi on väga palju; pisut tasub mõelda ja otsida endale sobiv meetod.